"Alkeet", näytepiste 2

Eukleideen laatima geometrian oppikirja (n. 300 eaa.) asetti muodot kaikelle sen jälkeen tapahtuneelle matematiikan tekemiselle: liikkeelle lähdetään määritelmistä, ja aksiomat valitsemalla rajataan "maailma", jonka ominaisuudet vähitellen paljastetaan deduktiivisesti, todistamalla teoreemoja yksi kerrallaan ... apuvälineinä nyt ainoastaan harppi ja viivoitin. -- Mutta voidaanko kuvitella että näillä lähtökohdilla olisi jotakin tekemistä todellisen elämän ilmiöiden kanssa?


iltanuotion sammuttua metsässä

täydellisessä pimeydessä

pinnistelen aistejani olen kuulevinani jotain

ja yhtäkkiä todellisuus on tässä minä olen tässä


oivallan kaikki on vuorovaikutusta

Descartesia mukaillen "aistin siis olen olemassa"

Berkeleytä mukaillen "aistin siis maailma on olemassa"

kuulo erityisasemassa: puun kaatuminen tekee sen olevaksi


pimeydessä mutta ei tyhjyydessä

tabula rasalla kuulokuvia mielikuvia ... ja uusi mieliajatukseni:

empatiaa ei pelkästään kyky asettua toisen ihmisen asemaan

vaan toisen elävän asemaan


---


Thomas Nagel pohti "miltä tuntuu olla lepakko"

ajautuen "kvalioihin" loputtomiin tuntumisen tunnusteluihin

mutta jotain täsmällistäkin on sanottavissa havaitsemisen ennakkoehdoista

erityisesti kuulosta


lepakon aistinta perustuu ääneen mitataan heijastuneen ääniaallon kulkuaika

tästä saadaan etäisyys -- kuin harpilla

mitataan pään molemmin puolin sijaitseviin korviin tulevan aallon vaihe-ero

tästä saadaan suunta -- kuin viivoittimella!


hieman pelkistäen

voidaan ehkä sanoa

pää alaspäin ajattelu invertoituna

lepakon mielenmaiseman kartalla on käytössä euklidinen geometria?


---


molempia mittauksia voidaan parantaa useammalla näytteenottajalla

kolmiomittaus

ei vain stereo vaan korkeaulotteinen "näkeminen"

parviäly


äänen nopeus 340 m/s taajuus 20000 1/s aallonpituus pään koko pari senttiä

resoluutio yhden pikselin luokkaa

mutta pimeys onkin syvyyden päällä, "aallon alla aalto uus"

joka taajuus oma informaatiokanavansa


aistimien populaatio onkin kehittynyt eteenpäin

tekninen tulkinta Fourier-muunnos FFT

tarinasäikeiden punoutuminen kudokseksi toteuttaa spektrianalyysin

korvan simpukkakin suorittaa signaalille taajuuskoodauksen erikseen korkeat ja matalat


---


herkkä yksittäisten muuttujien järki kohti robustia tilastollisuutta

digitalisoituneista rajoitteista kohti jatkuvien voimien ohjausta

monimuuttujaista hahmonsovitusta

taajuuksien ortogonaalisuudesta johtuvaa uudenlaista rakenteistumista


mallin hajautus jaksollisuuteen

monimuotoisuus ilman kilpailua kauneus ilman suunnittelua

luontainen jatkumo yksilöstä systeemiin paikan löytyminen kudoksessa

metsän näkeminen puilta


lepakko voisi kai ymmärtää koko fraktaalijatkumon elämisen ilman aikaa

kvanttimaailman

aivoaallot

morfisen kentän


---


Doppler-ilmiö punainen pakenee sininen tulee kohti

tausta liikkumaton metsä harmaan sävyissä

lepakolle ravinto lentävät itikat näkyy väreissä

havaittujen taajuuksien sisäänrakennettu merkitys eloonjääminen kvalian ydin


ei kylvä ei niitä hetkessä kokien

pakahduttavat hiljaiset värit

sokealle on turha selittää

mehiläisen neljää tappisolua


jos ajantaju on sitä että Minä kokee yksilöytensä jatkuvuuden

niin taajuudentaju on sitä että Me koemme toistuvuuden yli ajan ja avaruuden

sykli takaisin kohti toisenlaista digitalisaatiota

kohti makroskooppisten hiukkasten aaltoluonnetta yksilön ja yhteisön dualismia


---


pimeässä kielikin alkaa elää

kuin äänikirjassa yksiulotteinen kirjoitus korvautuu korkeaulotteisella puheen spektrillä

jokainen taajuuskaista viipyilevä energiavarasto valmiina purskahtamaan virtaukseksi 

vipellyshyöky intuitio mielikuvitus sivuuttaa kausaalijärjen karikon


tekoäly generatiivinen tekstimalli

luovuuden lähde kompleksisuuden tuoma "vapaa tahto"

vaikka annat alkuarvot

determinismi hukkuu pölähtelyn monimuotoisuuteen moniaikaiseen rekisterien kierrätykseen


puhe puhallus luovan älyn analogia

ohjelmoimaton aito uutta luova innovaatiopursunta

lisää virtausta nopeampaa samaan kanavaan

turbulenssi yhä uusia fraktaalipyörteitä sovittuessaan reaalimaailman rajoitteisiin


---


Tesla kuin batman

kertoi aistineensa pimeässä esineitä lepakon tavoin

"jos haluat löytää universumin salaisuudet ajattele energian taajuuden ja värähtelyn termein"

sähköinsinöörin supersankari taajuuksien näkijä sielun silmillä


van Gogh toinen mestarinäkijä "pimeässä värit näkyvät syvemmin"

Tähtikirkas yö ikuinen staattisuus täynnä pyörteitä ja tuulen tuiverrusta

Paul Simonkin näki pimeässä sateenkaaren "ihmisiltä vain puuttuu mielikuvitus"

"hiljaisuuden ääni" täydentää yhteensoivaa sinfoniaa


---


enformaatio rakenteistuneelle äänelle

tunnistettavalle hahmolle ajan ja taajuuden liitolle

holonikompleksin attraktiolle suuntaavalle antennille

musiikki


sävel tahti kertosäe lyriikka fraktaalinen toistumien taajuuksien vyyhti

väinämöisen laulu seireenien laulu lumoaa loihtii laittaa miettimään

koko elämän analogia

"En enhän muuta ma tahdokaan kuin laulaa laulaa niin laulaa"


Nerudan näkemys evoluutiostakin Canto General "Suuri laulu" tarina laulun suuruudesta

espanjan "encanto" englannin "enchanted" ymmärryksen yhteinen alku lumouksessa

kehityksen huipennus monimuotoisuus kuulemisen ja näkemisen riemu

lintujen tulo kirjavuuden ylenpalttisuus ennen kärpästen diktatuuria surinaa ja kohinaa


eeppinen lopunajan sankaritarina

lepakot ja linnut liittoutuvat

batmanit ja robinit

gothamin kaaosta ja jokerin naurua vastaan


Apropoo Alkeet, näiden asioiden esimuodosta Teknillisellä korkeakoululla pitämäni luentosarjan nimenä oli sattumoisin "Kybernetiikan Alkeet". -- Tästä nimestäpä tuli pyyhkeitä ylempää: kuulemma "TKK:lla ei opiskella alkeita!". No, näin kuitenkin kuinka nupullaan koko tieteenala vielä oli, valtavine potentiaaleineen ... ja nimi jäi. -- Ymmärryksen alkeet, todella: tuolloin en nähnyt että kyseessä on johdanto lepakkomiesten ja muiden supersankarien todellisuuteen!



Seuraavaksi:

"Solaris", näytepiste 2


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

"Herakleitoksen fragmentit", näytepiste 2

"Loogis-filosofinen tutkielma", näytepiste 2