"Oleminen ja aika", näytepiste 2
Martin Heideggerin pääteos vuodelta 1927 on pitkän saksalaisen vitaalifilosofiaperinteen päätös ja huipennus. Sen alkusivulla hän palaa alkuun: "on paikallaan että asetamme uudelleen kysymyksen olemisen mielestä", ja on myös "herätettävä uudelleen henkiin ymmärrys tämän kysymyksen mielestä". -- Niin, saksalaisen ajattelun käsitteiden keittokattilassa hänkin päätyi pohtimaan ajan ja merkitysten metafysiikkaa.
filosofian miilu löytynyt
Heidegger haki uutta syntyä
alkuperäisempää kuin antiikissa
olemisen olemista
Russell: onko olemassaolo itse olemassa?
jonkinlainen kielifilosofian ja eksistenssifilosofian yhteenmeno
vastauksena sanojen pyörittely pöläyttely substanssin kerryttäminen
mutta riittääkö olemisen porteilla syntysanaksi "on" saamaan eloon
oleva ja oleminen
staattinen vs. dynaaminen tasapaino?
vitaalisuuden ydin synnyn olemus
kielellisesti tavoitettavissa?
kuitenkin uusi suunta harppaus tarvitaan uskallus katsoa ylöspäin vetäviin voimiin
tieteen kyynisyyden subjektiivisen pirstaloimisen päätteeksi
menneen painolasti sokeus mielen suodatus ei enää rohkeutta nähdä jättiläisten ohi
Nietzsche oli tappanut jumalan natsit viimeistelleet tuhotyön
rohkeasti röyhkeästi väitän
feeniks nousee tuhkasta
vitaalifilosofian uusi sykli
palaa ja sytyttää
---
täälläolo (Dasein) tässä ja nyt
mielekäs nykyisyys (Gegenwart) edellyttää olleisuuden (Gewesenheit) ja avoimen tulevaisuuden (Zukunft)
tasapaino mahdollistaa silleenjättämisen (Gelassenheit)
ajassa kertyvä olemisen raskaus vastuun merkitysmassa maahanpainava huoli (Sorge), pärjäämisen malli
mitäpä saksalainen tietää huolesta
vääränlainen herrakansan kulttuuri
schopenhauerilaisella tahdolla
menestykseen tai tuhoon
ikiaikaiset henkiset orjat tarvitaan
tottuneet varjopuoleen
enformaationa aitosuomalainen viihtymisen formaatti "pitääkö olla huolissaan"
jalostettuna puhdistettuna pitääkö olla huolissaan että pitääkö olla huolissaan
murehtimisen murehtiminen ajattelemisen ajattelemisen ajatteleminen
tinkimätön pusertaminen merkityksen tiristäminen kytkeytyminen olevaan
n:nnen kertaluvun kybernetiikka havaitsijan ja havaittavan välillä
suoraviivaistaa näkymän täristää irti saa liikkeeseen
---
lopulta sitten riittää toivo
voimaksi ylösvetämiseen kelluttamiseen tuskaa tasapainottamaan
ja vitalismin irtipäästäminen
tulemisen tulemiseen
tai mielensäpahoittamisen kompensointiin huumori
kirjailijan taiteilijan vaisto ja vapaus
hapanimelä elämän ristiriitainen maku
dialektinen veto vastakkaisiin suuntiin nyt alas ja ylös
tietoinen läsnäolo oleminen on tekemistä
ei kompastuta vuorelle noustessa
aktiivinen säätö joka tasolla
jatkettua hajautettua prosessifilosofiaa kaiken kelluessa
juuret siivet
kihelmöivä jännite energian pakkautuneisuuden aavistaminen
pelkkä tamppaaminen ei riitä emergenssin lentoonlähtöön mutta nyt
odottaa vain konkretisointia formalisointia kiteyttämistä pukemista sanoiksi
Seuraavaksi:
Kommentit
Lähetä kommentti